प्रकृति और शिक्षा का संगम, जेएनयू

school

आज मेरी स्कूली पढाई खत्म हो रही है ,और इसी के साथ मेरे जीवन का दूसरा भाग शुरु होने वाला है। मैंने बारहवी में हरिद्वार में टॉप किया था और आगे की पढ़ाई के लिए मैं अपने सपनों के शहर, दिल्ली जा रहा हूँ। वहां मैंने चाचा नेहरु के नाम पर बने विश्वविद्यालय, जवाहर लाल नेहरु में प्रवेश लिया है।

घर से इतनी दूर पहली बार जा रहा था। ऊपर से जेएनयू एक साल से विवादित खबरों में रहा है, इस कारण मेरे घर में सब चिंतित भी दिख रहे थे। लेकिन मेरा बचपन से सपना था कि मैं दिल्ली जाकर जेनयू से अपनी पढ़ाई पूरी करूँ, और आज मेरा वह सपना सच होने वाला था। यह सोचते सोचते कब सुबह हो गयी, पता ही नहीं चला।

newDelhi

ट्रेन की खिड़की से जब सूरज की धूप मेरे गालों को चूम रही थी, तब एहसास हुआ कि मेरा गाँव पीछे छूट चुका है और यह नई सुबह मेरे सपनों के शहर की थी। लोगों से पता करने पर पता चला कि दिल्ली अब दूर नहीं है, उसे आने में सिर्फ दस मिनट का समय है।

ट्रेन से उतरते ही दिल्ली की भीड़ और ट्रैफिक ने मेरा स्वागत किया। थोड़ी देर में ही मेरा दम घुटने लगा। पानी के लिए मैं इधर उधर भागा, तो एक जगह पानी की टंकी दिखी। पानी मुहं में लेते ही उसे निकालने का मन किया। हमारे गाँव का पानी कहाँ कितना ठंडा और मीठा हुआ करता था। हर जगह ऊँचीऊँची बिल्डिंग नजर आ रही थीं, लोगों की भागमभाग।

metro-rail

जेएनयू जाने के लिए मुझे किसी ने मेट्रो की सलाह दी। पहली बार मेट्रो में सफर करने वाला था, इसलिये काफी रोमांचित महसूस कर रह था। मेट्रो के लिए मुझे बहुत मशक्कत करनी पड़ी थी, लेकिन इसके अंदर आकर थोड़ी राहत की साँस ली। मेट्रो से उतरते ही मैंने ऑटो पकड़ी और अब जेएनयू मेरे बहुत करीब था। थोड़ी देर बाद ऑटो वाले भईया ने कहा, सर, लो आ गये जेएनयू।

जेएनयू के अंदर आते ही मुझे एक अलग एहसास होने लगा था। कितनी शांत जगह है। उपर से बारिश की बौछार और सड़क के दोनों ओर फूलों का संगम इसे और भी हसीं बना रहा था।

conventionCentre

जेएनयू में कब एक महीना बीत गया, पता ही नहीं चला। दिल्ली का सबसे खुबसूरत और सुरक्षित क्षेत्र है जेएनयू।

यहाँ दिन के हर पहरे की अपनी खूबसूरती है, और उसका एक अलग एहसास। जेएनयू की सुबह, एक सबसे खूबसूरत सुबह होती है। प्रकृति का असल अनुभव। साफसुथरी सड़कें और उसके दोनों किनारे फूलों से सजे पेड़, चिड़ियों की चहचाहट, सूरज की लालिमा, ठंडी हवा का झोका, ये सब, आपके मन औरआत्मा को तरोताज़ा कर देती है।

यहाँ चार बजे ही सुबह हो जाती है ,और सबसे पहले आपका स्वागत इस जंगल की खूबसूरती, मोरों का झुण्ड करती है। बिना बारिश के भी ये मोर कभी कभी पंख फैलाये झूमते नजर आ जाते है। ये अद्भुत नज़ारा आपको पूरी दिल्ली में सिर्फ यहीं देखने को मिलेगी। थोड़ी सुबह और ज्यादा होते ही आप उगते सूरज की लालिमा और ठंडी हवा के झोंके महसूस करेंगे। जेएनयू की इन सडकों पर बुजुर्गो से लेकर युवा तक दौड़ते और सुबह के इस एहसास को महसूस करते दिख जायेंगे। वहीं अगर सुबह की चाय की तलब लगती है, तो इंडिया कॉफ़ी हॉउस आपको जाने से कोई नहीं रोक सकता।

JNU Campus

जेएनयू की दोपहर की गर्मी में भी छात्रों का जमावड़ा जगह जगह देखने को मिल जाता है। कक्षा की पढ़ाई खत्म करने के बाद दोपहर का खाना, छात्रावास के मेस में पूरा होता है, क्यूंकि पूरी दिल्ली में अच्छा और सस्ता खाना, जेएनयू के होस्टलमेस में ही मिल सकता है।

जेएनयू में सिर्फ यहाँ के छात्र ही नहीं, बल्कि बाहरी छात्रों का भी आवगमन होता हैा क्यूंकि जेएनयू में एक बड़े स्तर पर राजनीति के क्षेत्र में छात्र आते है। यहाँ की दीवारें हर छात्र के पार्टी का निशान से सजा होता है। कहीं आजादी के नारे लगते है तो कहीं भारत माता की जय की आवाज़ सुनाई देती है।

शाम होते ही छात्रों के कदम दहिया अंकल के चाय और पराठे की ओर बढ़ जाते है। दहिया अंकल की दुकान कई साल पुरानी है, और इसी बीते समय के साथ उनके पराठे की विश्वनीयता भी बढ़ चुकी है। उनका दोस्ताना और जोशीला अंदाज़ यहाँ आने वाली हर युवा पीढ़ी को आकर्षित करता है। यहाँ सबकी फेवरेट दहिया जी की ही चाय है, जिसके बिना शाम अधूरी लगती है।

चाय के बाद जेएनयू का पुस्तकालय शान से खड़ा आपकी राह ताकता दिख जाता है। जहाँ आपको किताबों का सागर मिलेगा, जिसमें आप कितनी डुबकी लगा कर ज्ञान प्राप्त कर सकते हैं, वो आप के उपर निर्भर करता है। जब पूरी दिल्ली सोती है, तब जेएनयू जागता है। पूरी रात यहाँ के लाइब्रेरी में चहल कदमी मची रहती है।

Jawaharlal-Nehru-University

जेएनयू का 24*7 ढाबा, जो दूर दराज से आये विद्यार्थियों के साथ ही दिल्ली के छात्रों का भी पसंदीदा जगह माना जाता है। यहाँ आप अपनी भूख के हिसाब से खाने का समय तय कर सकते हैं, क्यूंकि यह होटल चौबीस घंटे खुला रहता है।

यहीं से थोड़ी दूर प्रसिद्ध गंगा ढाबा है, जो अब किसी ज़मीनी विवाद के कारण बंद होने के कगार पर आ खड़ा हुआ है। गंगा ढाबा छात्र राजीनीति की चर्चा का केंद्र माना जाता है। जहाँ छात्रों का गुट, सलाह मशविरा के साथ ही अन्य विषय पर चर्चा और विशलेषण करते है। राजनीति का ज्ञान आपको यहाँ आसानी से मिल जाती है।

इस तरह जेएनयू कई चीजों का संगम है। शिक्षाराजनीतिज्ञानप्रक्रति का सुख, खाने का स्वाद सभी एक साथ आपको सिर्फ यहीं मिलता है। मुझे आज भी याद है, जब मैं जेएनयू आया था तो बारिश की फुहारे मेरे मन को गीला कर रही थी। सडकों पर मेरा साथ, मोर बना हुआ था। बातें करने के लिए जब मेरे दोस्त नहीं थे तब यहाँ के पक्षी ही मुझसे बातें किया करते थे।

Parthasarthy-rocks_jnu
(JNU की पार्थसारथी चट्टानों से एक दृश्य)

यहाँ की सुनसान सड़कें आपको डराती नहीं है, बल्कि यहाँ की शांति आपको प्रक्रति और खुद के करीब ले जाती है। यहाँ के वातावरण और नजारे देख कर साथ ही उसके एहसास, सुकून को महसूस कर के आपके मुहं से एक यही बात निकलेगी कि “दिल्ली में जन्नत है तो वो यहीं है, यहीं है, यहीं है, यहीं है।

Post Author: Vireshwar Tomar

पत्रकार, सामाजिक-आर्थिक लेखक, ब्लाँगर...।

33 thoughts on “प्रकृति और शिक्षा का संगम, जेएनयू

    Heavy Duty Towing Omaha Ne

    (May 19, 2019 - 6:01 PM)

    Very nice post and right to the point. I don’t know if this is actually the best place to ask but do you guys have any thoughts on where to get some professional writers? Thanks 🙂

    same love macklemore

    (May 19, 2019 - 4:10 PM)

    Thanks for helping me to obtain new suggestions about pc’s. I also contain the belief that certain of the best ways to keep your notebook computer in perfect condition is by using a hard plastic material case, or perhaps shell, which fits over the top of one’s computer. These kinds of protective gear are model precise since they are made to fit perfectly across the natural housing. You can buy all of them directly from owner, or from third party places if they are readily available for your mobile computer, however not all laptop will have a shell on the market. Just as before, thanks for your tips.

    릴게임사이트

    (May 19, 2019 - 4:09 PM)

    My programmer is trying to persuade me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the expenses. But he’s tryiong none the less. I’ve been using WordPress on various websites for about a year and am worried about switching to another platform. I have heard good things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my wordpress content into it? Any kind of help would be really appreciated!

    poker online

    (May 19, 2019 - 10:53 AM)

    I like the helpful info you provide on your articles. I will bookmark your blog and take a look at again right here regularly. I am rather certain I’ll learn many new stuff right right here! Best of luck for the following!

    State of Origin 2019

    (May 19, 2019 - 8:56 AM)

    Fantastic goods from you, man. I have be aware your stuff prior to and you are just too great. I really like what you have acquired here, certainly like what you’re saying and the way by which you say it. You are making it entertaining and you still care for to stay it wise. I can’t wait to learn much more from you. This is actually a terrific web site.

    Digital marketing expert

    (May 19, 2019 - 6:51 AM)

    Wow, superb blog layout! How long have you been blogging for? you make blogging look easy. The overall look of your site is magnificent, as well as the content!

    valuable connections to our dreams

    (May 19, 2019 - 4:27 AM)

    It¡¦s really a cool and helpful piece of information. I am happy that you just shared this useful information with us. Please stay us up to date like this. Thanks for sharing.

    online poker

    (May 19, 2019 - 4:11 AM)

    Wonderful goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you are just extremely fantastic. I really like what you’ve acquired here, certainly like what you’re saying and the way in which you say it. You make it enjoyable and you still care for to keep it smart. I can not wait to read much more from you. This is really a terrific web site.

    location de voiture de prestige

    (May 19, 2019 - 2:40 AM)

    Generally I do not read post on blogs, however I would like to say that this write-up very compelled me to check out and do so! Your writing taste has been surprised me. Thanks, quite great article.

    poker

    (May 18, 2019 - 11:21 PM)

    Hiya! Quick question that’s entirely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My blog looks weird when viewing from my iphone 4. I’m trying to find a theme or plugin that might be able to fix this problem. If you have any suggestions, please share. Thanks!

    agen poker online

    (May 18, 2019 - 10:30 PM)

    I truly appreciate this post. I’ve been looking all over for this! Thank goodness I found it on Bing. You’ve made my day! Thx again

    Club seo de verdade

    (May 18, 2019 - 8:38 PM)

    I am very happy to read this. This is the kind of manual that needs to be given and not the accidental misinformation that is at the other blogs. Appreciate your sharing this greatest doc.

    Underground Elephant Jason Kulpa

    (May 18, 2019 - 3:03 PM)

    I have seen many useful elements on your web-site about computers. However, I’ve got the judgment that notebook computers are still not nearly powerful more than enough to be a sensible choice if you typically do things that require plenty of power, for example video touch-ups. But for net surfing, word processing, and majority of other prevalent computer functions they are all right, provided you never mind the screen size. Thank you sharing your opinions.

    Piermont Grand

    (May 18, 2019 - 2:08 PM)

    Great web site. A lot of useful information here. I’m sending it to some friends ans also sharing in delicious. And of course, thanks for your effort!

    thongswimsuit

    (May 18, 2019 - 9:36 AM)

    Hello, i think that i saw you visited my site thus i came to “return the favor”.I’m trying to find things to enhance my web site!I suppose its ok to use some of your ideas!!

    야마토게임

    (May 18, 2019 - 3:53 AM)

    Enjoyed reading this, very good stuff, thanks . “All things are difficult before they are easy.” by John Norley.

    eviction costs

    (May 18, 2019 - 3:14 AM)

    WONDERFUL Post.thanks for share..more wait .. …

    push notification review

    (May 17, 2019 - 10:38 PM)

    I needed to create you that bit of word in order to say thanks a lot over again just for the remarkable knowledge you’ve documented on this page. This is certainly wonderfully open-handed with people like you to make unreservedly what exactly a few individuals would have offered as an e-book to generate some cash for themselves, most notably now that you might have tried it if you ever considered necessary. These inspiring ideas in addition worked to become a easy way to know that the rest have similar zeal the same as my very own to understand way more when considering this matter. I’m certain there are several more pleasant occasions in the future for those who look over your site.

    beast TV

    (May 17, 2019 - 4:58 PM)

    An additional issue is that video games are typically serious in nature with the primary focus on learning rather than leisure. Although, it comes with an entertainment part to keep your kids engaged, each game is generally designed to work towards a specific set of skills or course, such as mathematics or scientific disciplines. Thanks for your post.

    bartenders

    (May 17, 2019 - 4:09 PM)

    Have you ever thought about creating an ebook or guest authoring on other sites? I have a blog based upon on the same ideas you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know my readers would appreciate your work. If you are even remotely interested, feel free to send me an e mail.

    nonprofit donations

    (May 17, 2019 - 11:45 AM)

    I am so happy to read this. This is the type of manual that needs to be given and not the accidental misinformation that is at the other blogs. Appreciate your sharing this best doc.

    retro board

    (May 17, 2019 - 6:24 AM)

    Thanks for the sensible critique. Me & my neighbor were just preparing to do a little research about this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more from this post. I’m very glad to see such great information being shared freely out there.

    Schädlingsbekämpfung

    (May 17, 2019 - 12:36 AM)

    Thank you for the sensible critique. Me & my neighbor were just preparing to do some research on this. We got a grab a book from our local library but I think I learned more from this post. I’m very glad to see such great information being shared freely out there.

    hacks

    (May 16, 2019 - 11:45 PM)

    I¡¦ve learn several good stuff here. Definitely value bookmarking for revisiting. I wonder how so much effort you set to create this type of great informative site.

    marcel van hooijdonk

    (May 16, 2019 - 3:47 PM)

    It is indeed my belief that mesothelioma is actually the most dangerous cancer. It contains unusual characteristics. The more I really look at it the more I am assured it does not react like a true solid flesh cancer. If mesothelioma is actually a rogue virus-like infection, then there is the potential for developing a vaccine and also offering vaccination to asbestos subjected people who are at high risk of developing potential asbestos linked malignancies. Thanks for expressing your ideas for this important ailment.

    geek squad tech support

    (May 16, 2019 - 2:57 PM)

    I cling on to listening to the news broadcast talk about getting free online grant applications so I have been looking around for the finest site to get one. Could you advise me please, where could i acquire some?

    먹튀폴리스 더룸

    (May 16, 2019 - 4:04 AM)

    whoah this weblog is fantastic i like studying your articles. Keep up the good work! You already know, many persons are hunting round for this info, you can aid them greatly.

    music

    (May 16, 2019 - 3:18 AM)

    What i don’t realize is in truth how you are no longer actually much more well-favored than you might be now. You are very intelligent. You recognize therefore significantly in relation to this matter, produced me in my view believe it from a lot of various angles. Its like women and men are not fascinated except it’s something to do with Girl gaga! Your personal stuffs outstanding. At all times maintain it up!

    air conditioner cleaning

    (May 15, 2019 - 10:21 PM)

    Thanks for some other informative web site. Where else may I am getting that kind of info written in such a perfect approach? I’ve a undertaking that I’m simply now working on, and I have been on the glance out for such information.

    fotograf slubny Andrychow

    (May 15, 2019 - 3:24 PM)

    You could definitely see your expertise in the work you write. The world hopes for even more passionate writers like you who are not afraid to mention how they believe. Always follow your heart. “A second wife is hateful to the children of the first a viper is not more hateful.” by Euripides.

    W88.com

    (May 15, 2019 - 12:26 PM)

    Hello. splendid job. I did not expect this. This is a splendid story. Thanks!

    check it out

    (May 13, 2019 - 7:31 PM)

    I just want to mention I’m all new to blogging and definitely savored your blog. Almost certainly I’m likely to bookmark your blog post . You definitely come with fantastic posts. Kudos for revealing your website page.

    Tama Metter

    (March 19, 2019 - 1:36 AM)

    I together with my friends were digesting the great advice on your site and then the sudden came up with a terrible suspicion I had not expressed respect to the blog owner for those techniques. All the men appeared to be for that reason excited to study all of them and have in effect very much been enjoying these things. Many thanks for actually being simply considerate and for obtaining these kinds of amazing subject areas millions of individuals are really wanting to know about. Our own honest apologies for not saying thanks to earlier.